“کار خیاط جمع آوری مواد اولیه نظیر پارچه، یافتن نخ های منطبق، برش پارچه به شکل دلخواه، در نهایت دوختن پارچه و تحویل لباس به مشتری است. ” آژانس تبلیغاتی دقیقاً مانند خیاط است. این تبلیغات را ایجاد می کند، برنامه ریزی می کند که چگونه، چه موقع و در کجا باید تحویل داده شود و آن را به مشتری تحویل می دهد. آژانس های تبلیغاتی عمدتا به هیچ سازمانی وابسته نیستند.
این نمایندگی ها تمام تلاش خود را برای فروش محصول مشتریان انجام می دهند. آنها گروهی از افراد متخصص در زمینه های خاص خود را دارند، بنابراین به شرکت ها یا سازمان ها کمک می کنند تا به روشی آسان و ساده به مشتری هدف خود برسند.
اولین آژانس های تبلیغاتی ویلیام تیلور در 1786 و پس از آن جیمز “جم” وایت در 1800 در لندن و رینل سون در 1812 بود.
نقش آژانس های تبلیغاتی
- ایجاد یک تبلیغ بر اساس اطلاعات جمع آوری شده در مورد محصول.
- انجام تحقیق در مورد شرکت و محصول و عکس العمل های مشتریان.
- برنامه ریزی برای نوع رسانه مورد استفاده، زمان و مکان استفاده و مدت زمان استفاده.
- بازخورد گرفتن از مشتری و همچنین مشتری و سپس تصمیم گیری درمورد اقدامات بعدی.
همه شرکت ها می توانند این کار را به تنهایی انجام دهند. آنها می توانند در تلویزیون ها یا سایر رسانه ها تبلیغات کنند، چاپ کنند یا تبلیغ کنند. آنها همچنین می توانند حساب ها را مدیریت کنند. پس چرا آنها به آژانس های تبلیغاتی نیاز دارند؟ دلایل استخدام آژانس های تبلیغاتی توسط شرکت ها عبارتند از:
آژانس ها در این زمینه متخصص هستند. آنها یک تیم متشکل از افراد مختلف برای کارهای مختلف مانند نویسندگان، مدیران هنری، برنامه ریزان و غیره دارند.
آژانس ها از این افراد، تجربه و دانش آنها بهینه استفاده می کنند.
آنها با هدف کار می کنند و بسیار حرفه ای هستند.
استخدام آنها تا حدی باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.
اصولاً 5 نوع آژانس تبلیغاتی وجود دارد:
1- آژانس های تبلیغاتی دارای خدمات کامل
- آژانس هایی که بزرگ هستند.
- با تمام مراحل تبلیغات سرو کار دارد.
- افراد متخصص مختلف برای بخشهای مختلف دارند.
- کار را از جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل شروع می کند و در پایان پرداخت صورتحساب به اهالی رسانه پایان می یابد.
آژانس تبلیغاتی پرشیا مدیا جزو این دسته می باشد که اصطلاحاً Full Service می باشد.
2- آژانس های تبلیغاتی تعاملی
- از شیوه های ارتباطی مدرن استفاده می شود.
- از تبلیغات آنلاین، ارسال پیام های شخصی از طریق تلفن های همراه و … استفاده می کند. تبلیغات تولید شده بسیار تعاملی، دارای مفاهیم بسیار جدید و بسیار ابتکاری هستند.
3- بوتیک های خلاقانه
- تبلیغات بسیار خلاقانه و ابتکاری.
- عملکرد دیگری غیر از ایجاد تبلیغات واقعی انجام نمی شود.
- آژانس های کوچک با نویسندگان، کارگردانان و افراد خلاق خودشان.
4- نمایندگی های خرید رسانه
- مکانی را برای تبلیغ خریداری می کند و آن را به تبلیغ کنندگان می فروشد.
- زمانی را که تبلیغات در آن قرار می گیرد می فروشد.
- اسلات ها را در کانال های تلویزیونی و ایستگاه های رادیویی مختلف برنامه ریزی می کند.
- سرانجام نظارت یا بررسی می کند که آیا آگهی در زمان و مکان انتخاب شده از طریق تلویزیون از راه دور شده است یا خیر.
5- آژانس های تبلیغاتی درون سازمانی
- به خوبی آژانس های دارای خدمات کامل می باشند.
- سازمان بزرگ این نوع آژانس ها را که در آنها ساخته شده و فقط برای آنها کار می کنند ترجیح می دهد.
- این آژانس ها طبق نیاز سازمان ها کار می کنند.
برخی از آژانس های تخصصی هستند که برای برخی از تبلیغات خاص کار می کنند. این نوع نمایندگی ها به افراد دارای دانش خاص در آن زمینه نیاز دارند. به عنوان مثال، تبلیغاتی که پیام های اجتماعی، تبلیغات مالی، تبلیغات مربوط به دارو و غیره را نشان می دهد.