“بودجه بسیار مهم است. “
بودجه تبلیغاتی مبلغی است که می تواند صرف محصول برای تبلیغ آن، دستیابی به مصرف کنندگان هدف و ایجاد نمودار فروش در قسمت بالایی شود و سود مناسبی به شرکت برساند.
قبل از نهایی کردن بودجه تبلیغاتی یک سازمان یا یک شرکت، باید نگاهی به شرایط مطلوب و نامطلوب بازار بیندازید که می تواند بر بودجه تبلیغاتی تأثیر بگذارد. شرایط بازار برای مراقبت به شرح زیر است:
- فرکانس تبلیغات
- رقابت و بی نظمی
- سهم بازار از محصول
- مرحله چرخه عمر محصول
فرکانس تبلیغات
این بدان معناست که تعداد دفعاتی که تبلیغات با شرح محصول یا خدمات در بازه های زمانی تعیین شده نشان داده شده است. بنابراین در اینجا، اگر هر شرکتی به فراوانی تبلیغات بیشتری برای محصول خود نیاز دارد، آنگاه شرکت مجبور است بودجه تبلیغاتی خود را افزایش دهد.
رقابت و بی نظمی
این شرکت ها ممکن است رقبای زیادی برای محصول آن داشته باشند. و همچنین بسیاری از تبلیغات نشان داده شده است که به هم ریخته نامیده می شود. سپس این شرکت مجبور است بودجه تبلیغاتی خود را افزایش دهد.
سهم بازار
این شرکت برای به دست آوردن سهم بازار مناسب در مقایسه با رقبای خود، باید محصول بهتری از نظر کیفیت، منحصر به فرد، تقاضا و تبلیغات جذاب با پاسخ دهی مشتریان داشته باشد. همه اینها در صورت بالا بودن بودجه تبلیغات امکان پذیر است.
مرحله چرخه عمر محصول
اگر این شرکت تازه وارد است یا اگر محصول در مرحله معرفی خود است، پس شرکت مجبور است بودجه را بالا نگه دارد تا در بازار با حضور رقبای موجود و تبلیغات مکرر داشته باشد. با گذشت زمان و پیرتر شدن محصول، بودجه تبلیغاتی می تواند کاهش یابد زیرا در این صورت محصول به تبلیغات مکرر نیاز ندارد.
وقتی شرایط بازار کاملاً بررسی شود، شرکت مجبور است بودجه تبلیغاتی خود را بر این اساس تنظیم کند. برای تنظیم بودجه تبلیغاتی ، چهار روش وجود دارد:
درصد فروش:
در این روش، بودجه تبلیغاتی بر اساس فروش محصول از سوابق سال قبل یا از فروش آینده پیش بینی شده تصمیم گیری می شود.
این یک روش مبتنی بر پیش بینی خالص است و برای شرکت هایی که فروش سالانه ثابت دارند بهترین کاربرد را دارد.
اما اگر در صورت نیاز به فعالیت های تبلیغاتی بیشتر باشد، این روش یک ضرر دارد زیرا با ثابت شدن بودجه، تبلیغات کاهش می یابد.
مقرون به صرفه بودن:
این روش به طور کلی توسط شرکت های کوچک استفاده می شود. فقط شرکت هایی که بودجه دارند و توانایی پرداخت تبلیغات را دارند این روش را انتخاب می کنند.
شرکت ها می توانند در هر زمان از سال و در هر زمان که پول برای خرج دارند، به تبلیغ بپردازند. مبلغی که هزینه می شود نیز هر از گاهی با توجه به تبلیغات متفاوت است.
بهترین حدس:
این روش اصولاً برای تازه واردانی است که تازه وارد بازار شده اند و آنها هیچ اطلاعی ندارند یا می گویند از چگونگی بازار آگاهی ندارند و چه مقدار برای تبلیغات هزینه می کنند. بنابراین، این روش توسط مدیران سطح بالاتر شرکت اعمال می شود زیرا آنها تنها افراد باتجربه هستند.
بنابراین، انجام تکالیف و سپس حرکت به جلو، یعنی جستجوی بهترین شرایط بازار و تعیین بهترین بودجه تبلیغاتی، تأثیر بسزایی در بهبود و توسعه شرکت خواهد داشت.